Eric Johnson Blues Cube Tone Capsule

“Jeg har brukt mange år på å finne forsterkere som tilfredsstiller mine kresne kriterier for å oppnå min egen gitarlyd. Jeg gleder meg til å jobbe med Roland for å gjenskape de mange aspekter i min personlige lyd i en mer kompakt, håndterbar og rimeligere versjon for alle type gitarister.” — Eric Johnson.

Den GRAMMY Award-vinnende gitaristen Eric Johnson, og skaperne av Blues Cube forsterkere, har samarbeidet om å lage den nye Eric Johnson Blues Cube Tone Capsule. Erics ekspertise innen audio design gir tekstur, stemme og tone, og gir Blues Cube en utrolig likhet til Erics bemerkelsesverdige lyd. Erics personlige touch kan høres i mange nyanser i forsterkeren når EJ Tone Capsule er aktivert. Eric Johnson Tone Capsule tar denne vintage klassiske Blues Cube forsterkeren til både nye og gamle nivåer.

Eric Johnson

Førsteinntrykk

Det er ingen hemmelighet at Eric Johnsons gitarspill og tone er ikonisk. Velkjent er også Erics øre for grundig perfeksjon. Med et ønske om det samme høye nivået mht vintage lyd, har Blues Cube teamet gjort en beslutning om å diskutere forsterkeren med Eric. “Jeg er veldig interessert i å gå nye veier for å oppnå bra lyd” forklarer Eric, “og da Blues Cube teamet spurte om de kunne presentere en forsterker med nye lyder og muligheter, ble jeg fascinert.” Det tekniske teamet til Blues Cube besøkte Eric Johnson i hans studio i Austin, Texas, og reisen mot EJ Tone Capsule var i gang. Eric fyrte opp en av sine vintage combo forsterkere for å sammenligne. Han spilte en stund og merket seg likheter i tekstur og også i volum (Blues Cube Artist 80 watt). Eric spurte om forsterkeren kunne modifiseres med hans spesifikke toner. “Ja,” svarte en av ingeniørene, “vi kan justere forsterkeren til dine spesifikasjoner.” Det første møtet endte på en veldig positiv måte og Eric ønsket Blues Cube teamet tilbake til Austin ved en senere anledning.

Forsterkeren

Så hva er Blues Cube forsterkeren som Eric hørte den dagen? Den nye Blues Cube-serien lanserer den klassiske 1x12 combo forsterkeren inn i en ny æra, som kombinerer ekte rørforsterkerlyd med respons og moderne pålitelighet, og gjør den enkel å bære med seg. Ved å gå langt utover modellering, starter Rolands Tube Logic designfilosofi forsiktig å reprodusere det indre i den ærverdige rørforsterkeren på alle måter, fra gitarinngang til høyttalerutgang. Allsidige clean og crunch kanaler kan brukes uavhengig av, eller i kombinasjon med et bredt spekter av toner, mens variabel utgangseffekt gir deg ekte overstyring uansett volum. Testet og finjustert med tilbakemeldinger fra de beste gitaristene, leverer Blues Cube en saftig, magisk tone og en tilfredsstillende følelse som gjør gitarforsterkeren til et svært uttrykksfullt musikkinstrument i seg selv.

Gitartekniker møter ingeniør

Noen få uker senere returnerte Blues Cube teamet til Austin med et par ekstra forsterkere som Eric kunne få se på. Denne gangen inviterte Eric gitar- og forsterkerteknikeren Bill Webb til å bli med i gruppen. Bill vedlikeholder og modifiserer Erics forsterkere for å forsikre seg om at Erics tone alltid er klar for scene og studio. Bill er en tekniker med flere tiårs uvurderlig erfaring. “Eric har en veldig unik tone, forklarer Webb, “og det er min jobb å forsikre at utstyret hans fungerer eksakt etter hans spesifikasjoner.” Teamet koblet Blues Cube forsterkeren til en av Erics Stratocastere. Fra den første tonen Eric spilte, virket Bill en smule sjokkert. Han var imponert over at den reagerte som en vintage rørforsterker. Han ble også imponert over lettvektsdesignet. Bill spurte om han kunne gjøre noen endringer slik at det lignet mer på Erics spesifikke tone. Mens Eric spilte begynte Bill og Blues Cube-ingeniørene å foreta justeringer. Hver modifisering gjorde Webb enda mer nysgjerrig. “Dette fungerer virkelig; Jeg kan høre at tonene begynner å høre ut som Erics.” Eric kommenterte også at spillfølelsen førte i riktig retning. Det var virkelig spenning i rommet og alle kunne føle det. Etter å ha gjort betydelige endringer i kretsene, satte teamet seg ned og snakket om det. Eric forklarte at hans tone er veldig spesifikk, og at konseptet med å ha både fabrikklyden til Blues Cube og hans egendefinerte innstillinger tilgjengelig separat, er en interessant idè. “Mange gitarister foretrekker kanskje fabrikklyden til Blues Cube fremfor mine,” forklarer Eric, “fabrikklyden vil appellere til mange typer gitarister.” Eric og Bill var begge enige om at de ønsket å jobbe videre med prosjektet.

EJ Tone Capsule

Tone Capsule

Planen var klar. Blues Cube forsterkeren ble levert med en saftig vintage lyd. Erics tilpassede Blues Cube lyd ville bli gjort tilgjengelig i et nytt og spennende produkt: the Eric Johnson Tone Capsule. Tone Capsule er en modifisert kretsenhet som forandrer rørkretsens karakteristikk i den originale Blues Cube, og festes under forsterkerens kabinett. Når du er koblet til, vil den modifiserte kretsen til Tone Capsule endre tuningen av forsterkeren ved å gi deg tilpassede toner og respons. Tube Logic designet forsterker fysisk den analoge adskilte kretsen med karakteristikk produsert av DPS circuits. Den grunnleggende lydkvaliteten til Blues Cube er bygget på den fysiske preampen og effektforsterkeren. Den analoge adskilte kretsen og DSP kretsen arbeider sammen og produserer svært avanserte baner og toner.

Bill Webb

Blues Cube teamet dro tilbake til sitt R&D hovedkvarter. Flere uker med ytterligere testing fulgte, med forberedelser til den siste fasen i audiodesignet. Blues Cube-ingeniørene forsto at den siste fasen ville bli avgjørende: Erics forventninger til tone er svært høy og det er ingen marginer for feil. Tilbake i Austin arbeidet Bill Webb utrettelig med å forberede Erics håndplukkede late 1960s Plexi heads og Fender komboer, og gjøre dem klare for audio testing og sammenligning. Hver forsterker måtte sjekkes og kontrolleres på nytt.

Marshall Tubes

Blues Cube teamet reiste igjen til Austin for å fullføre EJ Tone Capsule prosjektet. Det ble koblet et oscilloskop til Erics forsterkere, som ga teamet en oversikt over kurvene og påviste egenskaper som amplitude, frekvens, rise time, tidsintervall, distortion og andre faktorer. Eric kommenterte, “Vi sjekker ut noen av mine gamle forsterkere og prøver å tilføre dette i Blues Cube og det ser ut til å fungere ganske bra. Det er overraskende.” Bill og Blues Cube-ingeniørene diskuterte gitarresponsen ytterligere. Bill ønsket å vite hvordan Blues Cube var i stand til å reagere som Erics forsterkere. Ingeniøren forklarte, “Blues Cube skaper reell kraft i hver krets og komponenter ved å droppe spenningen i strømforsyningen og intermodulasjon av frekvensen i strømforsyningen, tilstanden til screen grid voltage og pre tube voltage.” Dette var en dyp utveksling av kunnskap om Blues Cube modifisering.

Bill Webb

Bill og ingeniørene gjorde betydelige endringer i Tone Capsule, og Eric testet personlig hvert steg i utviklingen av lyden. Ved å bruke vintage Strats, tilbrakte Eric flere dager til å lytte, spille og velge sine egne lyder med Bill og Blues Cube-ingeniørenes lodding av forbindelser og skruknotter. Picking attack var nøye satt, inngangskondensatorer ble analysert, strømforsyningens “sag” ble reprodusert spesielt for å gi en fantastisk bounce, dynamisk og elastisk blomstring av en svært komplisert vintage forsterker – en forsterker inspirert av Eric Johnson.

Vintage Tubes

Det er to kanaler på Blues Cube: CLEAN og CRUNCH. Eric klarte å få frem vakre cleanlyder, inspirert av hans vintage Deluxe Reverb. De klare, rene tonene fra Blues Cube, minner om mange tidløse Blues og Jazz klassikere, med akkurat nok headroom. Når den presses hardt, bryter CLEAN channel opp med jevn dynamikk. Eric kommenterte, “Jeg var veldig opprømt over å finne ut at clean kanalen, hvis du skrur den opp, faktisk har en fin dirty rhythm tone også.” Erics klassiske 100 watts ’69 Super Lead inspirerte utrolige lead tones med fantastiske harmonier for Blues, Rock og andre stiler. På en av Erics Super Lead Plexis har inngangen til omformeren to kondensatorer med et 1M master volum potmeter plassert mellom dem – noen av de mange viktige detaljene som ble nøye gjenskapt for signalet i denne kanalen.

Eric Johnson

TONE og REVERB innstillingene er spesielt desiget for å gi en varm og uttrykksfullhet som er anerkjent i Erics lyd. På begge kanaler vil du legge merke til mange av disse brilliante EQ egenskaper som finnes i hans tone. Eric fortsetter, “Jeg liker reverben i Blues Cube. Den har en virkelig ren og behagelig lyd, og jeg liker spesielt det med tanke på at noen av mine favorittklanger er gamle springreverbs fra 60-tallet. Blues Cube reverben høres ganske analog ut. Hvis det er en reverb som bare forbedrer lyden, uten at jeg legger merke til at den er der og kun forbedrer akustikken, så tror jeg det er en veldig bra ting. Det er dette Blues Cube reverben gjør.”

Enten du kjører effekter i front eller i loop, vil Blues Cube gi dem liv. Eric forklarer, “Denne forsterkeren tar effekter veldig bra. Hvis jeg kjører min Tube Driver eller Fuzz Face gjennom den, eller andre spesielle effekter, er det veldig flatterende, hvilket jeg syntes er viktig.”

Vintage fortid møter innovativ fremtid

Eric reflekterte over øktene da de nærmet seg en avslutning, “Jeg er litt sjokkert over Blues Cube. Dette er sannsynligvis den beste solid state gitarlyden jeg har hørt. The sky is the limit; det virker på meg som om potensialet er utbegrenset.” Utfallet av denne utrolige reisen er, med Erics ord, “bare begynnelsen.” Han fortsetter; “Måten folk har oppnådd gitarlyd på har egentlig ikke forandret seg så mye i løpet av årene. Med Blues Cube er det nå mulig å produsere toner med helt andre metoder og med utrolig mange muligheter. Jeg gleder meg til å utforske disse mulighetene.”